Jeg har kastet mig over Elsebeth Gynthers bog "Nyt Børnetøj"fra 1986, og i går blev det så til de her smækbukser, som jeg vist er blevet en lille smule forelsket i.



Elsebeth G.'s bog er fyldt med børnetøj i fin 70'er-/80'er-stil. Desværre er hendes forklaringer ikke helt i top, og hendes foreslåede syteknikker ligger langt fra det slutresultat, jeg gerne vil opnå. Derfor har jeg måttet gentænke fremgangsmåden og selv lave mønstre til belægninger i skridtsømmen og på overdelen. Af samme årsag tog det mig en hel eftermiddag + aften (med indlagte sofa- og tv-pauser) at få bukserne færdige - men næste gang går det bestemt hurtigere.

Materialer: 
  • Kraftigt stof - jeg har brugt et par bukser i grå babyfløjl, jeg har fundet billigt i genbrug
  • Tyndt stof til belægninger - her er brugt bomuldssatin fra en af Fjords gamle skjorter
  • Trykknapper + redskaber til montering
  • Tråd
  • Symærke med svamp fra Stof og Stil (fundet i gemmerne)
  • Strygejern
  • Symaskine
Førbillede: Bukser fra genbrug

Jeg har genbrugt kanten, som er med til at give balloneffekten i buksebenene






Bukserne kan også syes uden knappelukning i skridtsømmen,
men det er bare smart med knapper, når man skal skifte ble

Stropperne kan justeres, og jeg kan evt. montere
flere trykknapper hvis de bliver alt for lange

Til det næste par bukser og andet babytøj, jeg skal sy, har jeg nu fået enorme mængder genbrugstøj fra min bedstemor, og der er både fløjl, lys denim og andre lækre stoffer imellem. Så fremover bliver det næsten helt uden omkostninger, når jeg giver mig i kast med produktionen af Bebs' garderobe. Yay!

Pssssst.... hvem sagde retro-baby?

0 kommentarer:

Send en kommentar