K


Lige for tiden tager jeg maskinsikkerhedskursus på studiet. Vi har kun få maskiner, så det giver en del ventetid - og tid til at eksperimentere med formspænding.

Til formspænding af finer laver man en ramme i spånplade. Formen laves med to savspor tæt på hinanden, så der opstår en rille med samme bredde som tykkelsen på det materiale, man vil bøje.

Jeg lavede en papirskabelon til et armbånd, klippede den ud, testede at mit håndled kunne være i hullet og tegnede det over på spånpladen. 



Da formen var klar, smurte jeg lim mellem de tre tynde stykker finer og spændte dem i rillen. 



Efterfølgende har jeg slebet kanterne med korn 120 og forsigtigt savet enderne af med en finersav for til sidst at finpudse med korn 220. 



Formen blev ikke helt perfekt, og der er nogle små slip i limen, men ud over det, var første forsøg vist heldigt sluppet. 

Siden har jeg slebet på formen for at gøre rillen bredere, og lige nu sidder armbåndstest nummer to i spænd. Exciting!


0 kommentarer:

Send en kommentar