Vi har bæredygtighed på tapetet på min uddannelse, og arbejder i den forbindelse med paller og andre genbrugsmaterialer.


Opgave:
Lav et rustikt møbel af paller.

Materialer:
En DS-palle (halvpalle)

På studiet har vi i H&D eksperimenteret paller og at bygge i paller. Min buddy og jeg lod os inspirere af en væg, vi havde set på Pinterest, og koblede den idé med idéen om en bog-/vinhylde.

En DS-palle rakte til to hylder, hvor bundene er lavet af et 10 cm bredt bræt i uhøvlet fyrretræ.
Husene er savet på dekupørsav med varierende succes. Min egen sav derhjemme (og fire knækkede klinger) var ikke videre begejstret for de stride pallebrædder, mens dekupørsaven på studiet havde noget mere power til at klare jobbet. Det bredeste af husene er lavet i et bræt fra en EUR-palle, som er noget bredere, og det viste sig, at de også var helt anderledes i materialet; både lettere og blødere og derfor nemmere at save i.

Bund og brædder til ophæng er fastmonteret med nedsænkede skruer. Husene er fastmonteret med dykkere.

TIPS til at skille paller ad:
  • Bank et koben ind under brædderne med en hammer, så de løsnes
  • Bank på brædderne fra bagsiden til sømmene er helt ude
  • Hvis man kan anvende træet, sådan som samlingerne er, kan man undgå at skille dele af pallen ad
Billeder fra processen:

Palle med i toget
Koben og palle på vej til studiet

Hot i arbejdsbukser


Palle klar til at blive savet

Forlænger til at banke brædder af


Hylden uden huse

Skabeloner til husene i papir

Vinduerne er savet på dekupørsav

View from above

Det er en kunst at få lavet to ens med skævt palletræ - men det lykkedes

Jeg tænker, at min af de to hylder ender i værkstedet herhjemme med sybøger eller redskaber i. Det bliver brandgodt!


0 kommentarer:

Send en kommentar