Siden Esther var et par uger gammel, har jeg nydt at kunne putte hende i en strækvikle, og på den måde have hende med til at bage, sy, vaske tøj og alt muligt andet.
Som jeg før har været inde på, vokser vores lille baby. Jeg har læst mig til, at det kun er behageligt og praktisk at have en baby på op til otte kg. i strækviklen, og 'lillebitte' Esther vejer allerede seks(!). Derfor har jeg haft en plan om at sy en MeiTai, som er en asiatisk vikle bestående af et stykke fast stof med stropper, hvor Esther kan sidde ca. fra 3 måneders alderen. MeiTai'en har en hovedstøtte, der kan slås op, når Esther sover, så hun kan læne hovedet op ad den, men ellers er hendes hoved frit, så hun kan følge lidt med og ikke får det for varmt.

Sådan ser det ud, når den er bundet under E's numse


Her er den bundet bag ryggen, og det fungerer vist ikke helt


Jeg skal lige øve mig i at binde den, så hun sidder helt perfekt, men 5-10 minutter efter billederne ovenfor blev taget, faldt Esther i søvn, og tog sig en fin lille skraber på ca. 30 minutter. MeiTai'en er altså godkendt :)
Orv ja, og så skal jeg have fundet en smart måde at rulle den sammen på. Det må kunne googles. 

Om at sy en MeiTai


Jeg har brugt (alt for) mange timer på internettet i min søgen efter en guide eller et mønster til en MeiTai, og er endt ud med at lave et mix af lidt fra nogle forskellige sider.

Katharina fra bloggen Sommernat og Forårsmorgen har en rimeligt detaljeret DIY til en MeiTai, og i kommentarfeltet kan jeg se, at mange har været glade for hendes beskrivelse efter at have fulgt den til punkt og prikke. Jeg synes egentlig den er lidt svær at gå til på trods af mine efterhånden mange års sy-erfaring. Måske er min hjerne for afhængig af visuel support, når jeg skal følge en vejledning. I hvert fald var det en kæmpe udfordring, at regne ud, hvad man skulle gøre, hvis der ikke var et billede af lige nøjagtigt det skridt, jeg var i færd med. De mange billeder, der er, er meget små og derfor også lidt svære at se detaljerne på.

På Slyngebarn.dk fandt jeg i en tråd om MeiTai-syning en fin beskrivelse lavet af Britta/Mkittekat/Tøsemor (søg på en af delene, så skal du nok finde det). Britta har lavet en overskuelig liste med mål, fine tips og tricks og så ligger der nogle gode billeder, så man kan se, hvad det egentlig er, man skal ende ud med. Bl.a. dem her:



Jeg endte med at bruge Katharinas DIY som vejledning og justere målene lidt efter Brittas beskrivelser og de MeiTai'er, jeg kunne finde rundt omkring.
Mht. materialer har jeg været lidt crazy og brugt, det jeg lige havde liggende. Living on the eeeedge!

Materialer

 

 

  • Skulderstropper: Grå babyfløjl
  • Hoftebælte: Grå babyfløjl på forsiden og sort lærredsstof på bagsiden (slap tør for babyfløjl)
  • Bånd til 'soveklap': Anoraksnor (fra gammel hættetrøje)
  • Ringe til 'sove-klap': Løkke af anoraksnor
  • Soveklap, begge sider: Kraftigt bomuldsstof som på rygstykke
  • Polstring til stropper: Gammelt håndklæde (i stedet for fleece)
  • Rygstykke: Kraftigt bomuldsstof (fra IKEA) og sort lærredsstof
  • Ekstra lag inden i rygstykket: Kraftigt bomuldsstof


Hvis jeg skulle lave noget om, ville jeg vælge noget blødere stof til rygstykket og sørge for at have nok babyfløjl til begge sider af hoftebæltet. Det viser sig, at 'forsiden' af hoftetbæltet ikke nødvendigvis vender udad, og så er det lidt træls, at det sorte og kedelige stof på bagsiden bliver synligt. Håber det stive stof bliver blødere i vask, for så vil den faktisk slet ikke være tosset, som den er.

0 kommentarer:

Send en kommentar