Håndværk og design, det nye fag i folkeskolen, passer perfekt ind i min verden.
"Nåh, du er sådan én, der syr?" spørger folk tit, når de lige har mødt mig og spurgt ind til mine interesser og hobbyer. Men jeg er ikke sådan én der syr. I hvert fald ikke udelukkende og bestemt ikke særligt perfekt. Jeg er nok mere sådan én, der får en skør idé og så prøver noget af for at teste et materiale, selvom det ikke nødvendigvis bliver et æstetisk lækkert resultat. 
Det er bare ikke så nemt at forklare folk. 
Som jeg ser det, skaber kombinationen af hårde og bløde materialer, eller måske bare det at de ikke længere skal høre til hvert deres fag i folkeskolen, nogle helt nye muligheder. Derfor har jeg drømt om at blive lærer i faget, siden det kun fandtes som et fag på læreruddannelsen under navnet materiel design. 
Men nu er faget her altså, håndværk og design, og jeg har gang i et skørt pendleprojekt fra Odense til Jelling, for at tage faget på læreruddannelsen derovre og (YES!) blive lærer i faget i folkeskolen.

Det betyder, at bloggen her i den kommende tid måske bliver en lidt besynderlig samling af forskellige typer håndværks- og designrelaterede produkter. For indtil videre har vi allerede  savet, broderet, smedet, høvlet, syet, lavet stoftryk og freestylet med materialerne i undervisningen. 

Mindre babysyning - mere freestyle!
Og netop freestyle må siges at være kodeordet i vores første modulopgave, der kort fortalt skulle munde ud i et insekt i hårde og bløde materialer. Enkle krav, men sikke en svær opgave. 
Her er mit færdige produkt og lidt om min proces:

 
Materialer:
- Dåseringe
- Merceriseret bomuldsgarn
- Kobbertråd 
- Kyllingetråd/-net
- Hvid kaninpels i strimler
- Hvidt ruskind
- Beviklet bomuldssnor
- Sølvpailletter 
- Ståltråd
- Printet tekst på grå kardus
- Gammel billedramme i træ
- Mdf 

Moodboard med materialeprøver:


Proces:







Mit endelig produkt er inspireret af billeder af sommerfuglesamlinger. Min tanke er, at en klasse i et eventuelt undervisningsforløb kan lave en udstilling med insekter som en forstørret insektsamling på væggen. På den måde kan hver elev have indrammet og navngivet sit insekt, der kan indgå i et samlet æstetisk udtryk, men også fungere separat. 
Jeg har oversat navnet "brynjevinge", som jeg har kaldt mit insekt, til (måske volapyk-) latin i Google Translate, for at imitere de artsangivelser, jeg stødte på på nettet. Det kan nok også bruges i tværfaglig sammenhæng.


Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds, men jeg hækler aldrig i metaltråd igen (av mine fingre). 

0 kommentarer:

Send en kommentar