Schhhhh... I må ikke sige det til nogen. Det her er faktisk en julegave. Kan bare ikke vente med at få den på nettet. Heldigvis er modtageren to og et halvt år gammel, og kan næppe læse min blog.



I min familie er der (tror jeg i hvert fald) som udgangspunkt en overbevisning om, at jeg kan fixe det meste på en symaskine... eller med lim, saks og på andre skøre måder. Jeg har også taget imod en del udfordringer gennem tiden, men af og til må jeg give fortabt. Et eksempel på et reparations-nederlag, som måske ikke rigtig var et nederlag, men mere en overvurdering af mine evner (og tak tak for det), var i januar, da min lillebror kom med sin yndlingsbluse med ordene "kan du ikke lige sy den, for den er lidt slidt?" 'Lidt slidt' betød i det her tilfælde kæmpe huller under armene, hvor materialet simpelthen var slidt væk. Og nej, det kan altså ikke syes, men jeg snuppede blusen med hjem med en idé om, at den lækre Samsø Samsø bluse i merceriseret uld kunne syes om til noget andet.


Nu er blusen, der før var en str. large, blevet til en mindst lige så fin bluse i str. 104/110 sådan cirka. Nå ja, og så er det blevet til en "Samsø, Samsø og Delfs Creation".


Jeg har brugt:

  • En hullet saylorbluse i merceriseret uld
  • Et basis-blusemønster i str. 104 (fra en af Elsebeth Gynthers bøger)
  • En bluse i str. 110 til at tegne en moderne ærmeform af efter
  • Mønsterpapir

Udgangspunktet


Grundform lægges på
(Bemærk lige den reparations-umulighed af et hul)

Grundform og kanter klippes ud

Delene til den nye bluse - minus et enkelt ærme

De oprindelige kanter syes ret mod ret på de nye ærmer.
Så laves der en stikning, der holder sømrummet på plads.

Resten syes sammen som en almindelig bluse, og så ser det endelige resultat sådan her ud.

Kan man fornemme, at jeg ELSKER genbrug?

0 kommentarer:

Send en kommentar