I går var en dejlig dag.

Jeg har længe drømt om at købe en ny symaskine, men min fornuft og udsigten til at skulle bruge én million(!) kroner på vores barn de næste 18 år, fik mig til at tænke, at det var bedre at reparere den gamle. Aaaaalt for fornuftigt. Særligt når der findes så mange fine symaskiner derude, og et super symaskinecenter her i Odense. Så planen blev, at jeg ville tage derud med min gamle Husquarna Viking Emerald 183, og så "bare lige høøøre", hvad de eventuelt ville give mig i byttepris, hvis jeg købte en ny. Det var en god plan, men af en eller anden grund - som måske havde noget at gøre med det økonomiske aspekt - tog det mig næsten 2 måneder at tage mig sammen til at gøre noget ved det.
Mange syprojekter med grimme sting senere fik jeg i går arrangeret et lift til Kyndbøl Symaskiner ved Rosengårdscentret. Blev sat af derude og hentet igen ca. en halv time senere, hvor jeg pludselig var mange penge fattigere, men en lækker og helt igennem fantastisk symaskine fra Pfaff rigere. Juhuuu....!

Argumenterne, der var i spil for at købe Pfaff Smarter c1100 pro (hør hvor det klinger), var blandt andet:
  1. Min gamle maskine ville koste 550 kroner at få fikset, men jeg ville nok skulle skifte nogle dele derefter også.
  2. Transportøren, som var den del, der virkelig trængte til reparation, har, helt fra jeg købte maskinen, været dum og ikke gidet sy i tynde stoffer, strækstoffer og skråbånd. Pfaff-maskiner har overtransportør (Dual Feed System) og Smarter-modellens transportør er lavet af stål og har flere tænder end bl.a. min gamle maskine, men også nogle af Pfaffs billigere modeller, som jeg havde haft kig på (Ambition 1.0 og 1.5)
  3. Pfaff Smarter har lækre funktioner som trådklip (skal lige blive gode venner med, hvordan det virker), autoindstilling af trådspændingen på baggrund af stof og stingtype, plads til kæmpe ruller overtråd (som jeg ofte har set billigt i Stof og Stil og genbrugbutikker)
  4. Kyndbøl symaskiner havde 30% pga. en forestående ferielukning, og derudover matcher de alle priser på internettet, og var villige til at give mig ekstra rabat i bytte for min maskine.
Efter at have prøvet maskinen i går aftes, har jeg desuden fundet ud af, at undertrådsspoling, autonåletrådning og syning i det hele taget bare er så meget federe nu. Tilmed er maskinen rimeligt lydløs og vibrerer ikke, når man syer, så jeg skal slet ikke bekymre mig om naboer og overboer, når jeg praktiserer midnatssyning, de aftener hvor jeg ikke kan falde til ro.

Det eneste, jeg savner ved min gamle maskine er Husquarnas organiserede rum til trykfødder og andet grej. I den nye ligger det hulter til bulter, så jeg tror, jeg selv vil kreere en rumopdeling af en slags - snart.

Testsyningen i går aftes blev i øvrigt til den her nederdel til Bebs. Nederdelen er syet af en aflagt tanktop efter Delia Creates' tutorial.


Nemt projekt, som derfor var perfekt til at teste forskellige trykfødder, sting og indstillinger. Konklusion efter testsyning: I'm in love - Smarter, du er bare smarter'!!! :D





0 kommentarer:

Send en kommentar