Jeg har været på kursus!

For ca. et år siden meldte jeg mig ind i Danmarks Håndarbejdslærerforening. Jeg har (endnu) ingen uddannelse som håndarbejdslærer, men jeg går vist under betegnelsen "andre der har tilknytning til undervisning og håndarbejde". Gennem DH får jeg tilsendt et blad 4 gange om året, og så får jeg mulighed for at melde mig på alle mulige lækre kurser til særpris.
Jeg holder øje med kursusudbuddet i alle regioner - bare for en sikkerheds skyld, og forleden blev det altså til et kursus i at lave skrotsmykker, hvor Jette Nørskou underviste i forskellige teknikker til at bearbejde skrot i alle mulige afskygninger.
Vi fik stillet en ordentlig bunke metal- og plastikskrot samt redskaber til rådighed, og så var det ellers at kaste sig ud i det. På kursets første dag prøvede jeg - og de fleste andre - mest at få overblik og inspiration, men anden dag var jeg fuld af idéer og følte slet ikke, jeg havde tid nok.
Måske kan jeg lave videre herhjemme :)


 På kurset lærte jeg bl.a. at nitte efter følgende fremgangsmåde:
  1. Bor et hul med en diameter på 1 mm. gennem de metaller, som skal nittes sammen.
  2. Stik metaltråd på 1 mm. gennem alle lag. Der skal lige stikke nok ud på den ene side af metallet til at tråden kan spændes fast i en skruestik.
  3. Spænd tråden fast så metalstykkerne ligger vandret ovenpå skruestikken med et lille stykke tråd under metallet (det er det, der er spændt fast i skruestikken) og resten stikkende op ad hullet.
  4. Klip tråden af ca. en halv mm. fra metallets overflade.
  5. Slå på tråden med en hammer, til tråden 'splatter ud' over hullet og danner den ene ende af nitten.
  6. Løsn skruestikken og læg metallet med den nittede ende ned mod det flade på skruestikken eller en ambolt.
  7. Nit den anden ende på samme måde, dvs. klip tråden en halv mm. fra metallet og hammer til enden er flad.
Vigtigt: Hvis hullet er større end tråden er tyk, smutter den nittede ende gennem metallet. Det sammen sker, hvis man klipper tråden for tæt på metallet. Klipper man derimod tråden for lang fra metallet bliver nitten oval i stedet for rund.

Materialer:
  • Dominobrikker
  • Mint-farvede isskeer
  • Et filter fra en opvaskemaskine (metal med huller)
  • Trailerslange
  • Perle fra gammel nøglering
  • Metalstykker
  • En islandsk mønt fra 1987 (mit fødselsår)
  • Plexiglas
  • 1 mm metaltråd til at nitte med
  • O-ringe
  • Smykkekæder fra gemmerne
  • To-komponent-epoxylim (jeg fik heldigvis outsourcet limningen pga. bebs)

Redskaber: 
  • Skruestik
  • Sandpapir, fint
  • Boremaskine i borestander
  • Dremel-agtig slibemaskine med forskellige slibesten
  • Nedstryger
  • Guldsmedesav
  • Hammer
  • Ambolt
  • Pladesaks
  • Tænger, flere slags
  • Alm. saks
  • Nål og tråd
  • Smart træklemme med kile til at holde på mindre ting (prøver lige at finde ud af navnet)


0 kommentarer:

Send en kommentar